PRIORYTETY DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA NA LATA 2018-2023
Priorytety pracy Miejsko-Gminnego Przedszkola Samorządowego w Nowogrodzie Bobrzańskim w okresie kadencji 2019-2023 związane będą wprost z misją i wizją przedszkola. Zostaną dodatkowo skorelowane z oczekiwaniami rodziców oraz zostały oparte na stanie wiedzy pedagogicznej i psychologicznej dotyczącej wspierania rozwoju dziecka w pierwszych latach życia.
Wielostronne wsparcie rozwoju dziecka, adekwatnie do indywidualnego potencjału poszczególnych dzieci uczęszczających do przedszkola
Cele realizacji priorytetu:
- optymalny rozwój dziecka zgodny z jego potencjałem i potrzebami,
- rozwój twórczości i zainteresowań dzieci,
- indywidualizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego,
- rozwój kluczowych umiejętności dziecka, w tym m. in.: umiejętności komunikacji z innymi, funkcjonowania w grupie, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, radzenia sobie z emocjami, radzenia sobie ze stresem itp.
- przygotowywanie dzieci do skutecznego funkcjonowania na kolejnych etapach edukacji,
- wprowadzenie dzieci w mądre, rozwijające korzystanie z nowoczesnych technologii, w podstawy kodowania, programowania,
- wykorzystywanie efektywnych, atrakcyjnych metod pracy zachęcających dzieci do aktywności i dynamizujących ich rozwój.
Przedszkole instytucją zaangażowaną lokalnie. Rozwinięcie współpracy przedszkola z rodzicami i środowiskiem lokalnym, mającej na celu wspieranie dzieci w ich wzroście
Cele realizacji priorytetu:
- wsłuchanie się w oczekiwania i propozycje rodziców dotyczące funkcjonowania przedszkola,
- wspieranie rodziców w ich rolach – wychowawczych, opiekuńczych, poprzez działalność konsultacyjno-warsztatowo-szkoleniową,
- rozwinięcie współpracy z szerokim środowiskiem lokalnym,
- promowanie przedszkola w środowisku, ukazywanie znaczenia edukacji przedszkolnej dla całożyciowego funkcjonowania człowieka,
- otwartość na inicjatywy społeczno-edukacyjne pochodzące ze środowiska zewnętrznego sprzyjające rozwojowi dzieci,
- nawiązanie aktywnej współpracy z instytucjami naukowymi, edukacyjnymi, kultury i sportu (o zasięgu lokalnym, wojewódzkim), w przyszłości rozwijanie współpracy o zasięgu krajowym i międzynarodowym (np. partnerskie przedszkola),
- wspieranie lub organizacja imprez, wydarzeń otwartych na społeczność lokalną.
Budowanie komunikacji, relacji w duchu szacunku, uważności i zaufania
Cele realizacji priorytetu:
- przykładanie dużej uwagi do jakości budowanych relacji nauczycieli z dziećmi i ich rodzicami, kadry przedszkola między sobą, dyrektora z kadrą, rodzicami i dziećmi itd.,
- uczenie dzieci komunikacji z innymi w duchu poszanowania, uważności, wzajemnego zrozumienia,
- uczenie dzieci zawierania umów z rówieśnikami jako regulatora zachowań w sytuacjach spornych, trudnych,
- organizacja warsztatów dla dzieci, rodziców i nauczycieli na temat podmiotowej komunikacji.
Zbudowanie aktywnego, zaangażowanego zespołu pracowników, by wspólnie działać na rzecz rozwoju dzieci i jednocześnie zorganizować miejsce pracy sprzyjające rozwojowi osobistemu i zawodowemu kadry
Cele realizacji priorytetu:
- opracowanie wewnątrzprzedszkolnego systemu doskonalenia nauczycieli – szkolenia rady pedagogicznej, zapraszanie ekspertów na posiedzenia rad pedagogicznych, prowadzenie autorskich szkoleń przez dyrektora przedszkola,
- zbudowanie atmosfery wsparcia i wydobycie potencjału nauczycieli, wykorzystanie ich zasobów dla rozwoju pracy przedszkola,
- wsparcie rozwoju zawodowego nauczycieli poprzez różne działania sprzyjające doskonaleniu zawodowemu (wsparcie finansowe, merytoryczne, organizacyjne),
- tworzenie możliwości rozwoju eksperckiego / profesjonalnego poprzez tworzenie możliwości dzielenia się swoją wiedzą – włączanie nauczycieli w działania dające możliwość dzielenia się swoją wiedzą i doświadczenie, przygotowywania publikacji metodycznych.